حقوق کپی‌رایت [حق‌الناس مدرن]

مریم سرکار · 16:13 1401/01/14

ناآگاهی شما درباره‌ی حقوق کپی‌رایت، از مسئولیت شما، نمی‌کاهد. 

 

درصورتیکه شما، به هر دلیلی، تصمیم بر عدم رعایت حقوق کپی‌رایت بگیرید و آن را زیر پا بگذارید، حقی بر گردن اینجانب (از لحاظ شرعی) نخواهد بود.

 

نقض قوانین کپی‌رایت، غیرقانونی، غیراخلاقی و حق‌الناس است. 

 

هر طراح‌، قوانین کپی‌رایت خودش رو داره، و موارد زیر لزوما برای همه‌ی طراحان صدق نمی‌کنه. من معمولا در پست‌هایی که ترجمه می‌کنم، قوانین کپی‌رایت مختص اون طراح رو هم، ترجمه می‌کنم.

 

این پست ممکن است به‌روزرسانی شود

 

🔷 نقشه‌های ترجمه شده در این وبلاگ غیر قابل فروش و انتشار هستند. در صورتیکه دستوربافت یک دیزاین، اجازه‌ی انتشار داشته‌باشد، در همان پست ذکر می‌شود. در غیر اینصورت شما فقط مجاز به همرسانی لینک‌ها هستید. البته می‌توانید از طریق فروش نتیجه‌ی دستبافت خود کسب درآمد کنید.

 

🔷 در صورتی که می‌خواهید نتیجه‌ی دستبافت خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، ذکر نام دیزاین (به انگلیسی) و نام طراح (به انگلیسی) الزامی است. همچنین استفاده از هشتگ‌های مربوط به دیزاین نیز، توصیه می‌شود.

 

🔷 چنانچه می‌خواهید دستورالعمل‌های بافت و نقشه‌های منتشر شده در این بلاگ را، در اختیار دیگران قرار دهید، فقط لینک این بلاگ یا لینک‌های مشخص شده‌ی دیگر، [که در هر پست به صورت جداگانه ذکر می‌شود] را همرسانی کنید. بنابراین به اشتراک گذاشتن نقشه‌ها با دیگران، از طرق غیر (چه به صورت رایگان، و چه در قبال دریافت هزینه) غیرقانونی است.

 

💙 این دیزاین‌ها، به رایگان در اختیار شما قرار داده شده است، کمترین کاری که شما می‌توانید، برای حمایت از طراح انجام دهید، رعایت حقوق، و قوانین کپی‌رایت خالق اثر است. 

 

  • قانون حمایت از کپی‌رایت در ایران، شامل حال هنرمندان و طراحان غیرایرانی‌، نمیشه. یعنی رعایت نکردن حقوق کپی‌رایتِ بین‌المللی در کشور ایران غیرقانونی نیست. با این حال، شما از لحاظ اخلاقی و شرعی مسئول هستید. 

 

طبق قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان

ماده ۲۴:

هرکس ترجمه شخص دیگری را بدون اجازه به نام خود یا شخص دیگری چاپ و نشر کند، به سه ماه تا یک سال حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.

 

در صورتیکه سوالی دارید به من ایمیل بزنید   

pangaane@yahoo.com

 

🚫 قابل توجه مربیان قلاب‌بافی:

❌ اگر می‌خواهید دیزاینی را به هنرجویان خود آموزش دهید (چه از طریق آنلاین و چه از طرق دیگر)، ابتدا می‌بایست اجازه‌ی کتبی طراح را کسب کنید. تعداد معدودی از طراحان هستند که، اجازه‌ی تدریس حضوری دیزاین‌های رایگان‌شون رو میدهند ولی تحت شرایطی! باید با خودشون صحبت کنید.

 

❌ تهیه‌ی ویدئوی آموزشی از دیزاین‌ها بدون اجازه‌ی کتبی طراح، غیر قانونی است.

 

سوالی در اینباره دارید؟ در قسمت نظرات سوالاتتون رو بپرسید

 

 


 

 

تصویر از vecteezy