ترجمه‌ی رج ۱ تا ۵ (بخش ۱)

مریم سرکار · 18:50 1401/03/09

باغ سوفی

©Dedri Uys 2014.  All Rights Reserved.

این ترجمه با اجازه‌ی کتبی از شخص طراح انجام گرفته است، انتشار عکس‌های وبسایت‌شان هم با رضایت کتبی ایشان صورت گرفته.

خانم ددری آیس درخواست کردند که این موضوع را، در ابتدای هر پست مجددا یادآوری کنم تا برای بافندگان شکی باقی نماند.

 

بخش پیش‌نیاز و لینک دیگر بخش‌های ترجمه

 

قبلی پست بعدی    ۶ تا ۱۰ 

 

 

توجه کنید: در وبسایت طراح، بخش بندی ها فرق می‌کنه. من فقط، هر پنج رج رو می‌تونم یجا و توی یک پست جا بدم.

 

توصیه میکنم، هر جا "عکـس فارسـی" دیدید، روش کلیک کنید تا عکس‌های با توضیحات فارسی ببینید.

 

 

طــراح:

دِدری آیس

Dedri Uys
ترجمه توسط: مریم سرکار pangaane

 

© همه‌ی حقوق این دیزاین متعلق به کریس سیمون و دِدری آیس است.

©Chris Simon and Dedri Uys 2014. All Rights Reserved

 

 

     ترجمــه:     

به بخش یکِ باغ [دنیای] سوفی خوش اومدید. اگه بخش پیش‌نیاز رو نخوندید، لطفاً چند دقیقه وقت بذارید و اون بخش رو با دقت کامل، مطالعه کنید. در بخش پیش‌نیاز، جواب خیلی از سوالاتتون رو می‌تونید پیدا کنید. همچنین اطلاعات مهمی مانند: زمان تغییر دادن سایز قلاب؛ منابع و لینک‌های آموزشی، همچنین لینک آموزش‌ویدئویی بافت این دیزاین در یوتیوب نیز، در آن بخش گنجانده شده [ویدئو به زبان انگلیسی است].

 

شش رج آغازین این ماندالا، به میزان قابل توجهی الهام گرفته از دیزاین "طرح توریِ گل‌گلبرگ" است، که توسط کریس سیمون طراحی شده. راستش رو بخواید، اگه بافت‌های برجسته، و بافت‌های تک‌حلقه‌ای رو ازش حذف کنید، دقیقا یه کپی بی‌کم‌ و کاست از دیزاین زیبای کریسه.

بنابراین قبل از اینکه این دیزاین رو منتشر کنم، از کریس اجازه گرفتم و خوشبختانه، اون هم اجازه‌ی این کار رو بهم داد. خیلی ممنون کریس!

منابـع

Esther Dijkstra from It’s All in a Nutshell

 

حروف اختصاری و نقشه‌خوانی

✱ = نشانه‌ی تکرار کردن یک دستورالعمل است
دستوربافت مابین ستاره‌ها رو به تعدادی که گفته می‌شود، تکرارکنید. اصلی‌ترین تکرار رج، دستوری است که مابین دو ستاره است. 

 

() = نشانه‌ی تکرار کردن یک دستورالعمل است
دستورالعمل داخل پرانتز را، به تعداد دفعاتی که در دستورالعمل ذکر می‌شود تکرار کنید. دستوربافت داخل پرانتز معمولا، کوتاه و کم‌تکرار است.

 

توضیحات مضاعف مترجم:

فض‌خ۲زنج‌ای = فضای‌خالی ۲زنجیره‌ای

 

جهش (نام و تعداد بافت‌ها) = رد شدن از بافتهای ذکرشده در دستوربافت. بدون اینکه هیچ بافتی روی بافتهای‌مذکور صورت بگیرد از روی آنها جهش می‌کنیم. برای مثال: رج پنجم.

 

« » = نکته‌های مترجم مابین این علامت است

« ممکنه در توضیحات، گاهی‌وقتا از حروف اختصاری استفاده نشه، و نام کامل بافت ذکر بشه. یا فقط قسمتی از نام بافت رو به صورت اختصاری بیان کنم، معنی خاصی پشت این کار نیست و برای تنوع این کار رو کردم. مثلا برای بافت ‹پایه‌کوتاه برجسته از پشت›، به جای استفاده از ‹پ‌کوباپ›، از پ‌کوتاه‌باپ استفاده کنم. »

 

بافت‌های ویژه

پایه‌های ایستاده: میشه از پ‌کو ایستاده/ پ‌مت ایستاده و پ‌بل ایستاده، به جای زنجیره‌های آغازین رج استفاده می‌شود.

« یعنی بجای ۲زنجیره‌ای که در آغاز رج به‌عنوان یک پ‌مت زده میشه، می‌تونید یک پ‌مت ایستاده ببافید. یا به جای ۳زنجیره‌ای که در ابتدای رج، به‌عنوان یک پ‌بل زده میشه، یه پ‌بل ایستاده ببافید. همچنین میشه در آغاز رج، به جای اینکه یه زنج بزنید بعد یه پ‌کوتاه ببافید، یه پ‌کو ایستاده ببافید »


بست نامرئی: اگر می‌خواهید از بست نامرئی، به جای گره معمولی در پایان رج استفاده کنید، می‌توانید آموزشش رو در اینجا ببینید

توضیح بست نامرئی به فارسی

 

     دستوربافت     

رج ۱

روی  عکس فارسی کلیک کنید. داخل حلقه‌ی جادویی: ۴تا زنج زده (= برابر است با یک پ‌بل و یک زنجیره) بعد، یک پ‌بل می‌بافیم {عکس۱}.

(۲زنج+ پ‌بل+ ۱زنج+ پ‌بل) پنج‌بار تکرار شود {عکس۲-۴}.

در آخر هم، ۲زنج زده، سپس داخل سومین‌زنجیره، از ۴زنجیره‌ی آغازین‌رج، گره می‌زنیم و رج رو می‌بندیم.

اگه طرز بافتن داخل حلقه‌ی جادویی رو بلد نیستید، این ویدئوی آموزشی شاید کمکتون کنه. تهیه‌شده توسط تامارا 

Tamara from Moogly 

در آخر کار و برای محکم‌کاری، مواظب باشید که بعد از کشیدن نخ در حلقه‌ی جادویی به اندازه‌ی لازم، باقیمانده‌ی نخ (یا دُم کامواتون) رو از تَه قطع نکنید! تا در صورت کشیده‌شدن و تحت فشار قرار گرفتن، کارتون شل نشه و نشکافه یه وخ. «پیشنهاد میکنم نخ باقیمونده رو اصلا کوتاه هم نکنید، و فقط از لابلای بافت‌ها [در پشت کار] رد کنید تا پیدا نباشه» فقط اگه نخ‌تون خیلی بلند بود کمی کوتاهش کنید.

 

شمارش بافت‌های رج یکم: ۱۲تاپ‌بل، ۶تا فض‌خ۲زنج‌ای، ۶تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای

 

 

«همانا اگر می‌خواهید که در رج‌های بعدی با مشکل مواجه نشوید، در پایان هر رج، تعداد بافت‌هاتون رو بشمارید. اگه تعداد بافت‌هاتون با تعداد بافت‌های ذکر شده در پایان هر رج همخونی نداشت، مطمئن باشید تا کارتون رو اصلاح کنید. این نکته مجددا یادآوری نخواهد شد»


رج ۲

اگه برای بافت رج دوم، از همون رنگ قبلی استفاده می‌کنید، داخل فض‌خ‌تک‌زنج‌ای یک گره بزنید. یک زنجیره زده سپس یک پ‌کو داخل همین فضا می‌بافیم.

 

اگه از یک رنگ دیگه، برای بافت رج دومی استفاده می‌کنید، رنگ‌متفاوت رو با استفاده از یک پ‌کوایستاده، داخل یکی از فضاهای تک‌زنج‌ای در رج قبل، وصل می‌کنیم {عکس۱}.

 عکس فارسی  

 

(داخل فض‌خ۲زنج‌ای کناری، ۵تاپ‌بل می‌بافیم {عکس۲}، یک پ‌کو داخل فض‌خ‌تک‌زنج‌ای بعدی {عکس۳} )پنج‌بار. در آخر، ۵تاپ‌بل در آخرین فض‌خ۲زنج‌ای باقی‌مانده می‌بافیم {عکس۴}. رج را با یک گره، در نخستین پ‌کو رج، می‌بندیم.

 

شمارش بافت‌های رج دوم: ۳۰تاپ‌بل، ۶تاپ‌کو {۶تا گلبرگ}


رج ۳

● اگه از همون رنگ قبلی برای بافت رج سوم استفاده می‌کنید، یک زنج‌زده سپس دور بدنه همین بافتی که الان روش قرار دارید، یک پ‌کوتاه‌برجسته از جلو ببافید.

 

در صورت تغییر رنگ، کاموا رو به وسیله‌ی یک بافت پ‌کوتاه‌باج، متصل کنید. روش بافت نخستین پ‌کوباج رج‌سوم، همانند روش بافت پ‌کو ایستاده است؛ با این تفاوت که، به جای "وارد کردن قلاب داخل بافت موردنظر"، بافت پ‌کوتاه رو، دور بدنه‌ی بافت موردنظر می‌بافیم. {عکس۱-۲}.


روی هر یک از چهار بافت‌بعدی (یک پ‌بل+ یک‌زنج) می‌بافیم. سپس یک پ‌بل هم روی پ‌بل آخری {عکس۳}. یک پ‌کوباج دور پ‌کو بعدی {عکس۴}.✱ ۵بار دیگه از ✱ تا ✱ را تکرارکنید. منتها در آخرین دور تکرار، پ‌کوباج را نمی‌بافیم. با یک گره در پ‌کوباج‌نخستین‌، رج را می‌بندیم.


اگه این رج رو با یه پ‌کوباج ایستاده آغاز کرده باشید، ممکنه برای پیدا کردن دوحلقه‌‌ی روی‌بافت‌آغازین یه کم سردرگم بشید و نتونید راحت پیداشون کنید.

دُم ابتدائی کاموا رو، در پشت کار کمی بکشید تا بافت نخستین رج، بهتر نمایان بشه. اگه باز هم نتونستید که روی‌بافت نخستین رج رو پیدا کنید یا قلاب‌تون از دو حلقه رد نمیشه، می‌تونید گره رو، فقط داخل حلقه‌ی جلوییِ پ‌کوباج ایستاده بزنید.


الان باید یه گل شش پَر داشته باشید. هر پر یا گلبرگ باید دارای ۵تا پ‌بل و ۴تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای باشه. بین گلبرگ‌ها هم باید یک پ‌کوباج باشه.

 

شمارش بافت‌های رج سوم: ۳۰تا پ‌بل، ۶تا پ‌کوباج، و ۲۴تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای {۶ گلبرگ}


رج ۴

رج چهار ساده‌ست، فقط باید حواستون رو خوب جمع کنید! خودم چندبار این رج رو شکافتم و دوباره بافتمش. چون یا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای رو یادم می‌رفت ببافم یا بافتی رو، توی جای اشتباهی می‌بافتم. در آخر این رج، گل شما جمع خواهد شد. نگران نباشید، عکس شماره ۴ رو ببینید.

 

اگه با همون رنگ قبلی‌تون، تصمیم دارید این رج رو ببافید، یک زنج بزنید و دور همون پ‌کوباج که در رج قبل، داخلش گره زدید، یک پ‌کوتاه‌برجسته از جلو ببافید.

 

● اگه می‌خواید از یه رنگ دیگه استفاده کنید، دور یکی از پ‌کوباج های رج قبل، یک پ‌کوباج ببافید{عکس۱}.

 عکس فارسی  

 

یک پ‌متوسط روی پ‌بل. شاید پیدا کردن این پ‌بلند یه‌خورده سخت باشه، چون چسبیده به پ‌کوباج کناری. (یک زنج+ یک پ‌بل روی پ‌بل‌بعدی+ یک زنج+ یک پ‌بل داخل فض‌خ‌تک‌زنج‌ای)۲بار تکرار. یک زنج زده سپس یک پ‌بل روی پ‌بل‌بعدی {عکس۲}. یک زنجیره زده و بعد یک پ‌مت روی آخرین پ‌بل. پ‌کوباج دور پ‌کوباج بعدی {عکس۳}.✱ ۵بار دیگه از ✱ تا ✱ را تکرارکنید. منتها در آخرین دور تکرار، پ‌کوباج را نمی‌بافیم. با یک گره در پ‌کوباج‌نخستین‌، رج را می‌بندیم. محکم‌کاری کنید و نخ را قطع کنید.

 

شمارش بافت‌های رج چهارم:

تعداد کل: ۴۸تا بافت، ۳۶تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای، {شامل: ۶تا پ‌کوباج، ۱۲تا پ‌مت، ۳۰تا پ‌بل و ۳۶تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای}.

تعداد بافت‌ها در هر گلبرگ: ۲تا پ‌متوسط، ۵تا پ‌بل، و ۶تا فض‌خ‌تک‌زنج‌ای {یک پ‌کوتاه‌باج مابین هر گلبرگ}


رج ۵

در این رج، هیچ بافتی روی پ‌مت های بافته‌شده در رج‌قبل، صورت نخواهد گرفت. به زبان دیگر، در هر گلبرگ بافته‌شده، از روی اولین و آخرین بافت جهش می‌کنیم، که در حقیقت همان پ‌متوسط‌های بافته‌شده در رج ۴ هستند.

 

دور آخرین پ‌بلند یکی از گلبرگ‌ها، یک پ‌کوتاه‌برجسته از پشت ایستاده، ببافید {عکس۱و۲}.

 عکس فارسی  

 

۲تا زنج زده، سپس دور پ‌کوتاه برجسته‌ازجلویِ بافته‌شده در رج‌قبل، که مابین گلبرگ‌هاست، یک پ‌بل‌باج می‌بافیم. (۲تا زنج+ یک پ‌کوباپ دور پ‌بلند بعدی)دستور داخل‌پرانتز را پنج‌بار تکرارکنید. ✱ سپس ۵بار دیگه از ✱ تا ✱ را تکرارکنید. منتها در آخرین دور تکرار، پ‌کو برجسته از پشت را نمی‌بافیم. با یک گره در پ‌کوباپ‌نخستین‌، رج را می‌بندیم. 

 

شمارش بافت‌های رج پنجم:

تعداد کل: ۳۰تا پ‌کوباپ، ۶تا پ‌بل‌باج، ۳۶تا فض‌خ۲زنج‌ای}.

تعداد بافت‌ها در هر گلبرگ: ۵تا پ‌کوباپ، ۶تا فض‌خ۲زنج‌ای، و یک پ‌بل‌باج مابین هر گلبرگ.

 

قبلی پست بعدی    ۶ تا ۱۰

 

سوالی دارید؟ همینجا، در قسمت نظرات بپرسید ♥️